Spedda Garn är ett företag inom Ligårn Skog och Fastighetsförvaltning som ägs av Ann Joshage, Färsterssund 226, 52362 Vegby. Ägare: Ann Joshage: tel 0705310409
Organisationsnumret är: 510522-4801.
Hemsidan är: speddagarn.se.
Kontaktuppgifter: info@speddagarn.se
Köpvillkor
Du måste vara 18 år eller ha målsmans tillåtelse för att handla på www.speddagarn.se.
Betalning
Din order skickas efter vi har erhållit din betalning.
När du handlar hos Spedda-Garn kan du välja att betala på följande sätt:
–Swisha till nr 123 330 50 42
–Bankgiro 5503-3039 i SEB
–Konto SEB: 51401022820 (clearnr 5140)
(Tänk på att det kan ta upp till 3 bankdagar
innan vi ser din överföring. Vi skickar ditt paket så fort vi ser din inbetalning.)
–Payson Säker betalning genom Payson
Följ instruktioner när du kommer till ”kassan”. Mer info om Payson följer nedan.
Vi behandlar och skicka din order så snart pengarna kommit fram.
Paysonfaktura
Om du väljer att betala med PaysonFaktura så tillkommer en avgift. Betalningsvillkor är 14 dagar och
fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress Du anger. För att betala mot
PaysonFaktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som
genomförs vid köpet.
Om PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den
kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress
du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad
påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad
från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift
om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva
beställarens kreditvärdighet.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda
avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna
nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av
ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi
AB, 556489-2924.
Mer info om Payson hittar du på: payson.se.
Frakt och leverans
Leveranstider
Varor vi har i lager skickas normalt inom 2-4 arbetsdagar.
Om leveranstiden avviker avsevärt från detta kontaktar vi dig personligen.
Under semestern kan det innebära att leveranstiderna blir något försenade, ni får bekräftelse via mail när ert packet har skickats.
Bor ni i närheten och vill slippa betala fraktkostnad väljer ni ”hämta själv” i slutet av kassan. Vi kontaktar er när ert paket är färdig för upphämtning.
Fraktkostnad
Vi tar ut en fraktkostnad på 79 kr när vi skickat ett paket. Vi använder oss huvudsakligen av Postnords tjänst Skicka Hem. I första hand kommer paketet till din brevlåda. Får inte paketet plats så går det till närmaste PostNords ombud.
Leveranssäkerhet
Spedda Garn skickar alltid en orderbekräftelse innan vi skickar varorna till dig.
Ångerrätt, reklamation, byte mm
Byten, returer, reklamationer och garantier
Du har från det att du mottagit varan retur- och bytesrätt i 14 dagar. Varan måste returneras i oskadat skick och vara helt oanvänd. Vid retur eller byte av varor betalar du returfraktkostnaden. Om det är en reklamation på grund av skadad vara eller att Spedda Garn har skickat fel vara står vi för alla kostnader. Vi ansvarar inte för PostNords tjänster. Från det att vi lämnar in paketet till PostNord är det deras ansvar att paketet levereras till er. Ni får mail eller sms där ni hittar spårningsnummer och kan via PostNord följa ert pakets väg hem till er.
Retur av varor
Meddela oss att du vill returnera en vara genom att kontakta oss på info@speddagarn.se.
Byte av varor
Kontakta oss om du vill byta en vara så reserverar vi den nya varan åt dig. Om du inte gör detta finns det risk för att den vara du vill ha är slut innan vi hinner genomföra bytet. (OBS. Du betalar returfrakten vid byte). När vi fått varan och godkänt den skickar vi ut den nya varan till dig. Om den nya varan är dyrare betalar du mellanskillnaden, mot förskottsbetalning, och om den är billigare återbetalar vi dig.
Reklamation av varor
Vid hantering av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen. Vid en reklamation kontaktar du oss så snart du upptäckt felet. När vi fått varan och reklamationen blivit godkänd, skickar vi dig en ny vara och ersättning för returfrakten. Alternativt återbetalar vi dig vad du lagt ut för varan och ersätter dig för returfrakten.
Personuppgifter
Integritetspolicy/GDPR
Speddagarn värnar om din personliga integritet och arbetar för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas vid användning av våra tjänster.
Integritetspolicyn gäller när Spedda Garn tillhandahåller tjänster och produkter i anslutning till köp, serviceärenden och övrig kontakt med oss. Vid special ärenden hjälper vi Er kunder, (om ni själva önskar detta) att göra köp i vår shop. För att genomföra köpet via Payson faktura hantering behövs personnummer vilket vi då kommer att behöva från dig. Vi sparar inte ditt personnummer i några register eller sprider vidare till någon inom eller utanför företaget.
Som kund hos Spedda Garn behandlar vi personuppgifter om dig när du genomför ett köp på Speddagarns hemsida, använder dig av Speddagarns kundservice, besöker Spedda Garns hemsida eller på annat sätt har kontakt med oss. Spedda Garn samlar även in och uppdaterar dina adressuppgifter via tredjepartstjänster som Payson.
Spedda Garn använder sig av e-handelsprogrammet WooCommerce. Spedda Garns organisationsnummer är: 510522-4801.
Den 25 maj 2018 kom en ny dataskyddsförordning. GDPR eller General Data Protection Regulation som den heter, är till för att skydda dig som privatperson, och innehåller ett centralt begrepp som heter privacy by design.
Privacy by design innebär att den organisation som samlar in personuppgifter också är skyldig att uppfylla de krav som ställs i dataskyddsförordningen. Dessa krav innebär till exempel att företag inte skall samla in fler uppgifter kring en person än vad som är nödvändigt, detta för att på så sätt bevara personens integritet. En personuppgift i sin tur kan vara allting som går att knyta till en fysiska person, till exempel ett registreringsnummer på en privatägd bil eller en hemadress.
Detta säger lagen….
Du får endast samla in personuppgifter för “särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål som sen inte behandlas på ett sätt som är oförenligt med dess ändamål”. Detta gäller både i fall för anställda och kunder. Du får alltså inte samla in uppgifter för ett visst syfte, och sedan använda dem i ett annat syfte än det du hade när du samlade in informationen.
För att samla in information kring en person behöver du ha stöd i lagen, en så kallad rättslig grund. Detta kan vara till exempel:
- Rättslig förpliktelse, så som att du enligt bokföringslagen måste spara kunduppgifter i sju år för att kunna styrka dina underlag till bokföringen
- Avtal, exempelvis anställningsavtal – i avtalet skall endast de uppgifter som behövs för att fylla avtalet finnas, enligt principen om privacy by design.
- Samtycke – be personen om tillåtelse att registrera uppgifter om dem. Ett krav kring detta är dock att du skall ge personen tydlig information kring vilka uppgifter som samlas in, och i vilket syfte.
- Intresseavvägning – ifall företagets intresse att hantera uppgifterna väger tyngre än att hantera personuppgifterna än personens rätt till privatliv är det tillåtet att samla in personuppgifter.
Cookies
En cookie är en liten textfil som sparas i din dator när du besöker en webbplats som använder cookies. Nästa gång du besöker samma webbplats kan den läsa din cookie och visa sidorna enligt dina inställningar. Vår webbplats använder ibland cookies och då enbart för att göra det lättare för dig att använda våra sidor.
Force Majeure
Garn och handarbet är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt ovan, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Som befriande omständighet skall anses bland annat. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, samt onormal nedgång i marknaden..