Köpvilkor, GDPR mm

Speddagarn är ett företag inom Ligårn Skog Och Fastighetsförvaltning som ägs av Ann Joshage, Rörvall 110 Annshage, 45491 Brastad.

Organisationsnumret är: 510522-4801.

Hemsidan är: speddagarn.se.

Kontaktuppgifter via mail är: speddagarn@gmail.com, mobil: 0733 988 719, 0705 31 04 09.

Fler kontaktuppgifter finner du under fliken ”Kontakt”.

Köpvillkor

Du måste vara 18 år eller ha målsmans tillåtelse för att handla på Speddagarn.

Betalning

När du handlar hos Spedda-Garn kan du välja att betala på följande sätt:

Payson

Säker betalning genom Payson. Följ instruktioner när du kommer till ”kassan”. Mer info om Payson följer nedan.

Swisha till nr 123 330 50 42

Var noga med att märk inbetalningen med ditt namn och gärna ordernummer. Vi behandlar och skicka din order så snart pengarna kommit fram.

Paysonfaktura

Om du väljer att betala med PaysonFaktura så tillkommer en avgift. Betalningsvillkor är 14 dagar och
fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress Du anger. För att betala mot
PaysonFaktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som
genomförs vid köpet.

Om PaysonFaktura

Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den
kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress
du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad
påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad
från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift
om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva
beställarens kreditvärdighet.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda
avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna
nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av
ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi
AB, 556489-2924.

Mer info om Payson hittar du på: payson.se.

Frakt och leverans

Leveranstider

Varor vi har i lager skickas normalt inom 2-4 arbetsdagar.
Om leveranstiden avviker avsevärt från detta kontaktar vi dig personligen.

Fraktkostnad

Vi tar ut en fraktkostnad på 65 kr när vi skickat ett paket. Vi använder oss av Postnords tjänst Skicka Lätt.

Leveranssäkerhet

Speddagarn skickar alltid en orderbekräftelse innan vi skickar varorna till dig.

Ångerrätt, reklamation, byte mm

Byten, returer, reklamationer och garantier

Du har från det att du mottagit varan retur- och bytesrätt i 14 dagar. Varan måste returneras i oskadat skick och vara helt oanvänd. Vid retur eller byte av varor betalar du returfraktkostnaden. Om det är en reklamation på grund av skadad vara eller att Speddagarn har skickat fel vara står vi för alla kostnader.

Retur av varor

Meddela oss att du vill returnera en vara genom att kontakta oss på speddagarn@gmail.com.

Byte av varor

Kontakta oss om du vill byta en vara så reserverar vi den nya varan åt dig. Om du inte gör detta finns det risk för att den vara du vill ha är slut innan vi hinner genomföra bytet. (OBS. Du betalar returfrakten vid byte). När vi fått varan och godkänt den skickar vi ut den nya varan till dig. Om den nya varan är dyrare betalar du mellanskillnaden mot postförskott eller förskottsbetalning, och om den är billigare återbetalar vi dig.

Reklamation av varor

Vid hantering av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen. Vid en reklamation kontaktar du oss så snart du upptäckt felet. När vi fått varan och reklamationen blivit godkänd, skickar vi dig en ny vara och ersättning för returfrakten. Alternativt återbetalar vi dig vad du lagt ut för varan och ersätter dig för returfrakten.

Personuppgifter

Integritetspolicy/GDPR

Speddagarn värnar om din personliga integritet och arbetar för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas vid användning av våra tjänster.

Integritetspolicyn gäller när Speddagarn tillhandahåller tjänster och produkter i anslutning till köp, serviceärenden och övrig kontakt med oss. Vid special ärenden  hjälper vi  Er kunder, (om ni själva önskar detta) att göra köp i vår shop. För att genomföra köpet via  Payson faktura hantering behövs personnummer vilket vi då kommer att behöva från dig. Vi sparar inte ditt personnummer i några register eller sprider vidare till någon inom eller utanför företaget.

Som kund hos Speddagarn behandlar vi personuppgifter om dig när du genomför ett köp på Speddagarns hemsida, använder dig av Speddagarns kundservice, besöker Speddagarns hemsida eller på annat sätt har kontakt med oss. Speddagarn samlar även in och uppdaterar dina adressuppgifter via tredjepartstjänster som Payson.

Speddagarn använder sig av e-handelsprogrammet WooCommerce. Speddagarns organisationsnummer är:  510522-4801.

Den 25 maj 2018 kommer en ny dataskyddsförordning att träda i kraft. GDPR eller General Data Protection Regulation som den heter, är till för att skydda dig som privatperson, och innehåller ett centralt begrepp som heter privacy by design.

Privacy by design innebär att den organisation som samlar in personuppgifter också är skyldig att uppfylla de krav som ställs i dataskyddsförordningen. Dessa krav innebär till exempel att företag inte skall samla in fler uppgifter kring en person än vad som är nödvändigt, detta för att på så sätt bevara personens integritet. En personuppgift i sin tur kan vara allting som går att knyta till en fysiska person, till exempel ett registreringsnummer på en privatägd bil eller en hemadress.

Detta säger lagen….

Du får endast samla in personuppgifter för “särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål som sen inte behandlas på ett sätt som är oförenligt med dess ändamål”. Detta gäller både i fall för anställda och kunder. Du får alltså inte samla in uppgifter för ett visst syfte, och sedan använda dem i ett annat syfte än det du hade när du samlade in informationen.

För att samla in information kring en person behöver du ha stöd i lagen, en så kallad rättslig grund. Detta kan vara till exempel:

  • Rättslig förpliktelse, så som att du enligt bokföringslagen måste spara kunduppgifter i sju år för att kunna styrka dina underlag till bokföringen
  • Avtal, exempelvis anställningsavtal – i avtalet skall endast de uppgifter som behövs för att fylla avtalet finnas, enligt principen om privacy by design.
  • Samtycke – be personen om tillåtelse att registrera uppgifter om dem. Ett krav kring detta är dock att du skall ge personen tydlig information kring vilka uppgifter som samlas in, och i vilket syfte.
  • Intresseavvägning – ifall företagets intresse att hantera uppgifterna väger tyngre än att hantera personuppgifterna än personens rätt till privatliv är det tillåtet att samla in personuppgifter.

Cookies

En cookie är en liten textfil som sparas i din dator när du besöker en webbplats som använder cookies. Nästa gång du besöker samma webbplats kan den läsa din cookie och visa sidorna enligt dina inställningar. Vår webbplats använder ibland cookies och då enbart för att göra det lättare för dig att använda våra sidor.

Force Majeure

Garn och handarbet är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt ovan, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Som befriande omständighet skall anses bland annat. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, samt onormal nedgång i marknaden..